دومین گشت رصدی انجمن ستاره شناسی اهواز با حضور ۱۷ نفر از اعضای این انجمن در تاریخ ۹ و ۱۰ تیرماه ۱۳۸۵ در نزدیکی منطقه ی سردشت دزفول و به سرپرستی رئیس انجمن ، آقای خسرو جعفری زاده ، برگزار شد.

در فاصله ی زمانی ۱۴:۴۵ تا ۱۵:۱۵ تمامی نفرات آماده شدند و پس از بارگیری تمام وسایل در ساعت ۱۵:۲۵ مینی بوس به سمت مقصد به راه افتاد. هوا طبق معمول این زمان خوزستان بسیار گرم و طاقت فرسا بود ولی خوشبختانه به علت کولر دار بودن مینی بوس این مشکل حل شد .

 

تجهیزات ما عبارت بودند از : یک تلسکوپ ۶ اینچ sky_watcher یک ۶ اینچ vixen یک ۸اینچ TAL-۱۵۰k ، یک تلسکوپ TAL-۱۲۰ و یک دوربین دوچشمی nightsky ۱۵*۷۰ که این تجهیزات برای یک گروه ۱۷ نفری تجهیزات بسیار خوبی بشمار می رود.

 

حدود ساعت۱۶:۳۰به شهرستان دزفول رسیدیم و پس از توقفی کوتاه در یک پمپ بنزین به سمت منطقه سردشت به راه افتادیم . ادامه مسیر ما به سمت سردشت جاده ای کوهستانی و نسبتا صعب العبور بود که خوشبختانه به سلامت آن را طی نموده و حدود ساعت ۱۸ به روستای چنبره در منطقه ی سردشت رسیدیم.

مکانی که از قبل برای استقرار در آنجا برنامه ریزی و هماهنگی شده بود، مدرسه ای راهنمایی بود که در آن روستا قرار داشت. پس از کمی انتظار معاونت آموزش و پرورش منطقه ی سردشت به دیدار گروه آمدند و در کمال لطف و مهربانی، امکانات لازم را در اختیار گروه قرار دادند.

ابتدا وسایل را در حیات مستقر کردیم اما بعد تصمیم گرفتیم رصد را بر بام ساختمان انجام دهیم . ابتدا آقای جعفری زاده افراد را به دو دسته تقسیم کردند . کسانی که قصد یاد گرفتن صور فلکی را داشتند و کسانی که قصد انجام رصد deepsky را داشتند.

پس از غروب آفتاب وسایل را بر بام مستقر کردیم ولی متاسفانه وضعیعت هوا ما را کمی نا امید کرد چون باد و خاک نسبتا شدیدی به راه افتاده بود و افق نیز بسیار آلوده بود. به هر حال امید خود را از دست ندادیم و برای شروع کار به سراغ سیاره ی زحل که درحال غروب بود رفتیم و با اینکه گرد و خاک زیادی در افق بود این سیاره زیبایی خود را از ورای این گرد و خاک به ما نشان می داد.

پس ازمدتی از شدت باد و خاک کاسته شد و جای خود را به نسیمی ملایم و خنک داد و در این زمان آسمانی بسیار صاف و با شکوه که در میان آن راه شیری به صورت نواری مه آلود خودنمایی می کرد نمایان شد .

حوالی ساعت ۲۱ رصد به طور جدی آغازشد و درحالی که آقای جعفری زاده به عده ای از بچه ها صور فلکی را آموزش می دادند دیگران مشغول شکار اجرام مسیه شدند. تا حوالی ساعت ۲۲ رصد ادامه داشت و از ساعت ۲۲تا ۲۳زمانی برای صرف شام و استراحت بچه ها فراهم شد و پس از این استراحت دوباره رصد آغاز شد.

در این فاصله زمانی خود آقای جعفری زاده گاهی اجرامی را با تلسکوپ به بچه ها مبتدی نشان می دادند و آنها را با اجرام مسیه و نحوه ی رصد آنها آشنا می نمودند. بعضی از این اجرام عبارت بودند از : M۵۱, M۵۷, M۲۲ , M۴ , M۱۳ , M۱۵ , M۳۱ , M۱۱۰ , M۷ و همچنین خوشه های H و X و سیاره ی اورانوس. البته اجرام زیاد دیگری نیز توسط بچه ها رصد شد.

رصد تا حوالی ۲ بامداد به شدت ادامه داشت اما بعد از آن کم کم از شدت آن کاسته شد و گروه که خسته شده بودند مشغول استراحت و گپ و گفتگو با هم شدند و در همین حال با دوختن چشمان خود به آسمان منتظر عبور شهاب ها شدند . و هر از چند گاهی با سردادن فریاد شادی موفقیت خود را دراین امر اعلام می کردند.

سر انجام حدود ساعت ۴:۳۰ تمام شرکت کنندگان در حیات حاضر بودند و پس از گرفتن عکس دسته جمعی و بارگیری وسایل به سمت اهواز به راه افتادیم و در ساعت ۸ صبح روبروی دفتر انجمن پا بر خاک اهواز گذاشتیم .

جا دارد در پایان از ریاست محترم آموزش و پروش ناحیه سردشت دزفول جناب آقای شهرانی، آقای گوشه و  مهدی جمشیدی نیز تشکر لازم را داشته باشیم.