مسئول انجمن ستاره‌شناسی اهواز از تشكیل اتحادیه‌های انجمن‌های ستاره‌شناسی خوزستان خبرداد و گفت: به این ترتیب انجمن‌های ستاره‌شناسی استان می‌توانند دور هم جمع شده و برنامه‌های خود را تعریف كنند و ما هم از آن‌ها در غالب ایده طرح دادن و آموزش حمایت می‌كنیم

خسرو جعفرزاده، با حضور در خبرگزاری ایسنای خوزستان به خبرنگار علمی - پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خوزستان - وظیفه‌ی انجمن‌های ستاره‌شناسی را ترویج این علم در میان افراد و علاقه‌مندكردن و فراهم كردن محیط مناسب جهت فعالیت برای آن‌ها دانست و اظهار داشت: در زمینه‌ی ترویج نجوم، انجمن نجوم ایران، شاخه‌ی آماتوری، مسئول است و تعاملاتی در زمینه‌ی ایده دادن و گرفتن با ما را انجام می‌دهند؛ اما بحثی به نام تامین بودجه وجود ندارد.

وی افزود: تامین بودجه نیاز به تعریف در سیستم دولتی دارد كه متاسفانه علی‌رغم پیشینه‌ی این علم در كشور ما، ‌هنوز جایگاهی برای آن در سیستم دولتی در نظر گرفته نشده است.

وی كمبود فضا و امكانات مناسب را از جمله مشكلات انجمن‌های ستاره‌شناسی عنوان و تصریح كرد: در حال حاضر انجمن ستاره‌شناسی اهواز به مدت 2 روز هفته در مكانی متعلق به كانون آینده‌نگری فعالیت‌های خود را دنبال می‌كند؛ مدت زمان زیادی است كه پیگیر دریافت مكان مناسبی با حمایت مسئولان شهر هستیم اما متاسفانه هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

جعفرزاده گفت: هم اكنون بودجه انجمن را با حق عضویت‌های ماهیانه به مبلغ 1200 تومان كه توسط اعضا پرداخت می‌شود تامین می‌كنیم.

وی افزود: چندین بار قرار شد تا مكانی برای این انجمن از سوی استانداری تامین شود، منتها به دلیل دور بودن از مركزیت شهر مورد موافقت اعضا قرار نگرفت.

مسئول انجمن ستاره‌شناسی اهواز با بیان اینكه تا فضا و بودجه‌ای مناسب برای انجمن‌ها تامین شود، اعضا نمی‌توانند آن طور كه باید در زمینه‌ی كارهای علمی فعالیت كنند، گفت: سال آینده به عنوان سال جهانی نجوم نام‌گذاری شده است كه برگزاری مراسم‌های ویژه توسط انجمن به مناسبت این سال همكاری مسئولان شهر در جهت انجام فعالیت‌های مختلف برای ارتقاء سطح آگاهی مردم و نیز در اختیار گذاشتن مكان‌هایی برای برپایی سمینارهای علمی در نظر گرفته شده از سوی این انجمن را می‌طلبد.

وی درباره فعالیت انجمن‌های مختلف ستاره‌شناسی هفته‌ی نجوم توضیح داد: انجمن ستاره شناسی بهبهان با همكاری و حمایت پژوهشسرای خوارزمی این شهرستان قصد دارد برای نخستین بار هفته‌ی نجوم را در این شهر گرامی بدارد.

جعفرزاده افزود: برپایی نمایشگاه نجوم كه خود شامل عكس، ابزار نجومی و ساعت‌های آفتابی است، در نمایشگاه میرزاشوقی بهبهان؛ ‌ایجاد امكانات رصدی برای عموم مردم در پارك ملی شهر كه جنب نمایشگاه قرار دارد و آشنایی افراد با دوربین‌ها، تسكوپ‌ها و مشاهده‌ی آسمان از جمله برنامه‌های این انجمن در این هفته است.

وی پخش كلیپ‌های ویدئویی نجومی و فیلم‌های آموزشی نجومی در پارك شهر را از دیگر برنامه‌های انجمن ستاره‌شناسی بهبهان عنوان كرد و گفت: این مراسم در تمام طول هفته نجوم از 15 تا 22 اردیبهشت، ‌از سوی پژوهسرای خوارزمی با همكاری آموزش و پرورش و شهرداری بهبهان برگزار می‌شود.

جعفرزاده گفت: انجمن ستاره‌شناسی امیدیه دومین برنامه عمومی خود را بعد از تاسیس همزمان با روز ستاره شناسی برگزار می‌كند. برپایی نمایشگاه،‌پخش فیلم‌های ستاره‌شناسی، رصد آسمان شب و برگزاری مسابقه از جمله برنامه‌های این انجمن است. مكان برگزاری شب ستاره‌شناسی امیدیه، ‌كانون فرهنگی هنری رضوان و باهنر این شهر است.

وی با بیان اینكه انجمن ستاره‌شناسی خرمشهر نیز هم‌پای دیگر انجمن‌های ستاره‌شناسی استان خوزستان روز ستارة شناسی را در 20 اردیبهشت ماه در محل این انجمن برگزار می‌كند، اظهار داشت: نمایشگاه علوم فضایی و ستاره‌شناسی، رصد آسمان شب و پخش فیلم‌های ستاره شناسی از جمله برنامه‌های این انجمن است.

جعفرزاده گفت: محل برگزاری روز ستاره‌شناسی در خرمشهر، خیابان 40 متری، روبروی كشتیرانی و الفجر 8، دبیرستان غیرانتفاعی مهر است.

وی ادامه داد: انجمن علمی بسیج شوشتر كه انجمن نجوم شوشتر بخشی از فعالیت‌های آن را انجام می‌دهد، روز جهانی نجوم سمینار علمی توسط سید مهدی اخلاقی به نام star stuf ( تولد ستاره) را روز جمعه، 20 اردیبهشت ماه، برگزار می‌كند.

وی گفت: همچنین انجمن نجوم شوشتر به همراه انجمن نجوم تازه تاسیس در دانشگاه پیام نور دزفول، به مدت یك هفته نمایشگاه پوسترهای ستاره‌شناسی را در سالن كتابخانه این دانشگاه برگزار می‌كند.

جعفرزاده از برگزاری برنامه پخش فیلم سفركیهانی در ساعت 10 روزهای 19 و 20 اردیبهشت ماه در سالن نمازخانه‌ی این دانشگاه خبر داد و گفت: همچنین برنامه‌هایی هم از سوی انجمن ستاره‌شناسی ماهشهر، آبادان و دزفول در این شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

مسئول انجمن ستاره شناسی اهواز تصریح كرد: در شهر اهواز نمایشگاه، سمینارهای آشنایی و ترویجی، كارگاه‌های آموزش ساخت ابزار رصدی برای علاقه‌مندان برگزار می‌شود.

وی افزود: مكان برگزاری روز ستاره‌شناسی یكی از پارك‌های اهواز به نام طوبی است كه در آن غرفه‌هایی برای ارائه دست آوردها و ماكت‌های آموزشی تدارك دیده شده است.

جعفرزاده رصد آسمان شب و بخش اسلایدهای آسمان شب را از دیگر برنامه‌های این انجمن عنوان كرد و گفت: محل برگزاری این مراسم واقع در كیانپارس، خیابان 19 غربی، فاز سوم، پارك محله‌ای طوبی و زمان آغاز برنامه ساعت 19 است.

وی گفت: نیروهای انجمن در این شب به سوالات عموم پاسخ خواهند داد و آن‌ها را راهنمایی می‌كنند.

مسئول انجمن ستاره‌شناسی اهواز تعداد اعضای ثابت این انجمن را 34 نفر و تعداد اعضای دوره ای از 160 نفر عنوان كرد و گفت: برای هریك از انجمن‌های استان خوزستان وب‌سایتی طراحی شده است كه از طریق آن درباره‌ی فعالیت‌های خود اطلاع رسانی می‌كنند. در این وب‌سایت مقالات و پروژه‌های انجمن در اختیار اعضا قرار می‌گیرد.

جعفرزاده از برپایی جشنواره‌ی ساعت‌های آفتابی، 31 خردادماه، از سوی این انجمن خبرداد و گفت: در این جشنواره تمام افراد علاقه‌مند ساعت‌های خود را ساخته و ارائه می‌دهند؛ به بهترین ساعت جایزه‌ای اهدا می‌شود.

وی برگزاری هفته‌ی فضا در آبان‌ماه، برپایی رصد خیابانی به صورت ماهانه برای عموم مردم و اجرای طرح " انجمن آسمان تاریك اهواز" را اهم برنامه‌های این انجمن در ماه‌های آینده عنوان كرد و افزود: اجرای طرح آسمان تاریك اهواز برای برخورداری مردم شهر از زمینی‌ پرنور و آسمانی تاریك برای مشاهده‌ی تمام زیبایی‌های آن، با تعامل با شهرداری اهواز امكان پذیر خواهد بود.

مسئول انجمن ستاره‌شناسی اهواز گفت: كلیه‌ی اطلاعات و اخبار این انجمن در وب‌سایت www.nightsky.ir كه از اهواز كنترل می‌شود، در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. این وب‌سایت سال گذشته توانست در جشنواره‌ی وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های فضایی و نجومی ایران مقام دوم را كسب كند.

انتهای پیام

کد خبر: 8702-00699

 

 

لینک خبر اصلی