مدیر انجمن ستاره‌شناسی اهواز با اشاره به وجود علاقه‌مندی عامه مردم به برخی خرافات درباره ستاره‌ها،  تاثیرات اشیاء نجومی بر زندگی انسان‌ها در كره زمین و طالع‌بینی، هدف اصلی این انجمن را فعالیت علمی و آگاهی‌رسانی در زمینه دانش ستاره‌شناسی عنوان كرد و گفت: بسیاری از جنگ‌های رسانه‌ای و روانی غرب در سال‌های اخیر علیه ایران مانند پروژه‌ هارپ با تكیه بر همین خرافات و با سوء استفاده از ناآگاهی مردم برنامه‌ریزی شده است.
خسرو جعفری‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار علمی‌وآموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ‌ با بیان این مطلب خاطرنشان كرد: برنامه‌ها و فعالیت‌های علمی انجمن در جهت دستیابی به هدف كلی آن طراحی شده كه شركت در بخش عمده‌ای از این برنامه‌ها برای عموم مردم رایگان است.

وی تصریح كرد: برنامه روز جهانی ستاره‌شناسی در اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با سراسر جهان، برنامه هفته فضا در آبان‌ماه، جشنواره ساعت‌های آفتابی در طولانی‌ترین روز سال ـ 31 خرداد یا یكم‌ تیرماه، برگزاری نشست ماهانه باشگاه نجوم اهواز با ارایه گزارش‌ فعالیت‌های علمی و نجومی اعضا باشگاه، ارایه سمینارها و كارگاه‌های آموزشی برای مردم و برنامه رؤیت هلال ماه از برنامه‌ها و فعالیت‌های اصلی این انجمن است.

مدیر انجمن ستاره‌شناسی اهواز با اشاره به آغاز به‌كار رسمی این انجمن از سال 85 اظهار داشت: در حال حاضر انجمن با 2 بخش علمی شامل 15 نفر هیأت اصلی و بخش عمومی با 700 نفر عضو عادی فعالیت می كند كه برنامه‌های رصدی آن توسط باشگاه نجوم اهواز اجرا می‌شود.

جعفری‌زاده، انجمن نجوم اهواز را یكی از سه گروه ثبت شده در اهواز برای رویت هلال ماه زیر نظر دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری عنوان كرد و افزود:‌ رویت هلال ماه در اهواز از سوی سه گروه شامل گروه فیزیك دانشگاه شهیدچمران اهواز، لشكر 92 زرهی خوزستان و انجمن ستاره‌شناسی اهواز انجام می‌شود كه پس از انجام محاسبات نرم‌افزاری مربوطه برای آزمون انطباق با واقعیت، مكانی برای رصد هلال انتخاب می‌شود؛ امسال با توجه به حساسیت رویت هلال ماه شوال، ارتفاعات شمال خوزستان در منطقه كوه منگشت به علت نداشتن دود و غبار محلی در نظر گرفته و گروه رصد هلال انجمن ستاره‌شناسی، شنبه(28 مردادماه)‌به محل اعزام ‌شد.

وی درباره این‌كه بسیاری از مردم نجوم و ستاره‌شناسی را امری تنفننی و سرگرمی تلقی می‌كنند، به جنبه‌های این علم در زندگی روزمره اشاره و خاطرنشان كرد:‌ بسیاری از تكنولوژی‌هایی كه امروز مردم به راحتی مورد استفاده قرار می‌دهند، از تحقیقات مراكز ستاره‌شناسی سر در آورده‌اند كه به هدف اصلی تحقیق منجر نشدند و با توجه به كاربرد این تكنولوژی‌ها در دنیای امروز، در اختیار مردم قرار گرفت؛ به عنوان مثال فناوری دوربین‌های CCD یا موبایل از تحقیقات منجمان به زندگی مردم راه یافته است. از سوی دیگر شناخت عالم هستی، مقدمه خداشناسی و درك عظمت خالق است و نیمی ‌از زندگی انسان در شب سپری می‌شود؛ به همین جهت اگر آسمان تاریك باشد، می‌توان با نگاه كردن به آسمان به درك و شناخت از عظمت جهان هستی رسید؛ انسان به‌طور روزمره با دانش‌های آسمان درگیر است اما آن‌قدر سرگرم مسایل عادی و جاری زندگی خود می‌شود كه از آن غافل می‌ماند.

مدیر انجمن ستاره‌شناسی اهواز با تاكید بر اهمیت وجود ماه به عنوان تنها قمر زمین افزود: اگر ماه به دور زمین نمی‌چرخید، جزر و مد، انحراف مداری 5/23 درجه زمین و چهار فصل را نداشتیم. چهارماه پیش ‌تصویر انفجار یك ستاره با فاصله 60 میلیارد سال نوری از زمین دریافت شد كه با توجه به سرعت نور و فاصله این ستاره، زمان انفجار حدود عصر دایناسورها ـ 60 میلیون سال پیش تخمین زده شد و یا در سال 1994، یك دنباله‌دار به نام شومیكرلوی 9 كه به سرعت به زمین نزدیك می‌شد به وسیله سیاره مشتری بلعیده شد؛ عجایبی از این قبیل در عالم ستارگان كم نیست. اگر انسان جهان پیرامون خود را بشناسد می‌تواند بهتر زندگی كنند.

جعفری‌زاده همچنین به سوء استفاده‌های اقتصادی، سیاسی از جوامع به علت ناآگاهی درباره علوم ستاره‌شناسی و فضا اشاره و تصریح كرد‌: تبلیغات بسیاری كه درباره قوم مایا و پایان جهان در 2012 انجام شد، تنها یك جنگ سیاسی برای تحت فشار قرار دادن مردم ایران و بهره‌كشی اقتصادی بوده است؛ تنها اتفاقی كه از نظر نجومی در سال 2012 رخ می‌دهد، اوج فعالیت‌های خورشیدی به علت دوره تناوب 11 ساله خورشید است؛ 2012 گرمترین سال در 11 سال اخیر است كه البته مسایل گلخانه‌ای و بیابان‌زایی هم در افزایش گرمای زمین موثر بوده است. بنابراین با آگاهی از علم نجوم به این تبلیغات تنها به مثابه یك شوخی نگاه می‌كنیم.

وی با اشاره به دریافت ایمیل‌هایی از طرف مردم درباره پایان دنیا در 2012 تصریح كرد: در این ایمیل‌ها مردم می‌خواستند بدانند پایان دنیا در 2012 واقعیت دارد و بسیاری از مردم از اصابت یك ستاره به زمین ابراز نگرانی كرده بودند در حالی‌كه چندی پیش دنباله دار بسیار بزرگ مگ‌نات در آسمان ظاهر شد و یك سوم آسمان را دربرگرفت اما هیچ اتفاقی رخ نداد.

مدیر انجمن ستاره‌شناسی اهواز همچنین با اشاره به شایعه "انداختن آرم پپسی‌كولا روی ماه" خاطرنشان ساخت: ماه، هفت درصد نوری كه از خورشید دریافت می‌كند، انعكاس می‌دهد كه این مقدار نور بسیار زیاد است و این‌كه پروژكتوری بتواند این هفت درصد نور را حذف كند، حتی اگر تمام پروژكتورهای زمین را یك جا جمع كنند، ‌یك لطیفه‌خنده‌دار است كه این شایعه هم از سوی بسیاری از مردم پذیرفته شد؛ علم طالع‌بینی هم امروزه مانند گذشته وجود ندارد و این علم در اختیار هر كسی نیست امروزه در طالع‌بینی‌ها برج حمل را به عنوان اولین برج در آسمان ذكر كرده‌اند در حالی كه برح حوت نخستین برج است.

جعفری‌زاده همچنین به پروژه‌ هارپ اشاره و خاطرنشان كرد: گفته شده كه با نور لیزر دریاها و آب‌های ایران را می‌خواهند خشك كنند!!! كه این شایعه هم به سرعت بین مردم انتشار یافت. همچنین سیاره زهره گاهی اوقات آن قدر نورانی است كه قدر آن به منفی 4/4 می رسد و هنگامی كه یك ابر بسیار باریك مانند ابر سیروس از جلو آن عبور می‌كند، مانند یك هاله نورانی به نظر می‌رسد بعد اخباری می‌شنویم كه اشیاء نورانی در نزدیكی زمین مشاهده شدند!

وی با بیان این‌كه شایعات ساخته شدن اهرام مصر، تخت جمشید و چغازنبیل به دست آدم‌های فضایی هم از دیگر دستاویزهای غرب برای سوء استفاده از مردم است، اظهارداشت: می‌دانیم در همه دوره‌های تاریخ تمدن بشری، دوره‌های شكوفایی علم و فناوری وجود داشته است و بسیاری از پیشرفت‌های معماری بشر در آن دوره‌ها نمود یافته‌اند.

مدیر انجمن ستاره‌شناسی اهواز درباره نحوه و شرایط عضویت علاقه‌مندان، در باشگاه نجوم اهواز توضیح داد: حضور در نشست‌های ماهانه باشگاه و همچنین استفاده از برخی امكانات آن برای عموم مردم رایگان است و نیازی به عضویت ندارد و در صورت علاقه‌مندی برای عضویت تنها 2 قطعه عكس و فتوكپی شناسنامه نیاز است اما آموزش و فراگیری نجوم مستلزم صبروحوصله و پشتكار فراوان است و كسی نباید انتظار داشته باشد ظرف یك هفته یا یك ماه تمام اطلاعات لازم را فرا گیرد زیرا یادگیری نجوم فرآیندی زمان‌بر است و بخش وسیعی از اطلاعات را شخص باید با مطالعه كسب كند.

مدیر انجمن ستاره‌شناسی اهواز افزود: در حال حاضر دوره‌های آموزشی انجمن شامل دوره‌های عمومی و تخصصی است كه دوره تخصصی خود مشتمل بر دوره‌های عكاسی، اختر فیزیك، رصد، رؤیت هلال و نرم افزار است؛ دوره‌ها معمولا به صورت كارگاهی به مدت چهار ساعت برگزار می‌شود و فایل تمامی اطلاعات دوره هم بر روی CD در اختیار شركت‌كنندگان قرار می‌گیرد البته هر شخص بر حسب علاقه‌مندی خود می‌تواند در هریك از این دوره‌ها شركت كند. همچنین دوره‌آموزش دانش فضایی در قالب 2 كارگاه برگزار می‌شود. اگر شخصی بخواهد تمام این دوره‌ها را به طور مطلوب فرا گیرد شاید به یكسال زمان نیاز داشته باشد.

جعفری‌زاده با بیان این‌كه جامعه نجوم متولی خاصی ندارد، خاطرنشان ساخت: در حال حاضر انجمن با همكاری یك NGO به صورت خودكفاء فعالیت می‌كند البته معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ها به عنوان مهم‌ترین ارگان‌ مرتبط با مردم می‌تواند از برنامه‌های این انجمن حمایت كند كه تاكنون حمایت‌های خوبی از انجمن در جهت برگزاری برنامه‌های رصد در سطح شهر اهواز داشته و انتظار می‌رود این همكاری‌ها و حمایت‌ها درجهت آگاهی بخشی هرچه بیشتر به شهروندان ادامه یابد.

وی درباره رویكرد برنامه‌های آینده این انجمن اظهارداشت: فعالیت‌ بیشتر در بخش دانش فضایی و رؤیت هلال ماه، ایجاد بخش دانش الكترونیكی ستاره‌شناسی، آموزش به كودكان از طریق فناوری‌های جدید، اسپكتروگرافی، اخترفیزیك، ادبیات در دانش ستاره‌شناسی با همكاری انجمن ادبیات و شعر اهواز و ستاره‌شناسی در قرآن با همكاری دفتر آیت‌الله سیستانی از برنامه‌های آتی انجمن است.

مدیر انجمن ستاره‌شناسی اهواز همچنین با تصریح بر سوء استفاده از نام این انجمن در 2 ماه اخیر، این كار را غیرقانونی و غیراخلاقی دانست و افزود: مخالف فعالیت‌ انجمن‌های متعدد ستاره‌شناسی در اهواز نیستیم اما سوءاستفاده از نام انجمن و كپی‌برداری از برنامه‌های آن یك عمل غیرانسانی و مخالف شئون اخلاقی است؛ این انجمن‌ها می‌توانند به هر نام دیگری فعالیت كنند اما تنها یك انجمن نجوم اهواز وجود دارد كه از سال 85  ابتكار عمل بسیاری از برنامه‌های ستاره‌شناسی در اهواز را به‌طور رسمی در دست دارد.

جعفری‌زاده بیان كرد: تمام اخبار ستاره‌شناسی ایران از طریق سایت http://nightsky.ir اطلاع‌رسانی‌‌می‌شود و علاقه‌مندان برای آگاهی از برنامه‌های آتی انجمن می‌توانند به این سایت مراجعه كنند.