سومین رصد عمومی انجمن ستاره شناسی اهواز، بعد از ظهر روز دوشنبه، اول تیرماه، برگزار شد. این برنامه که در پارک محله ای طوبی، واقع در کیانپارس، خیابان ۱۸ غربی، فاز سوم برگزارمی شد، از ساعت ۲۰ تا ۲۱:۳۰ به طول انجامید.

در شروع برنامه، سیاره ی زهره اولین هدف رصدگران بود. هلال زیبای این سیاره، حاضران را به وجد آورده بود. پس از رصد سیاره زهره و غروب آن، قمر زیبای زمین ماه، هدف دیگر این برنامه بود. دیدن عوارض سطحی ماه از پشت چشمی تلسکوپ، برای حاضران جذابیت بسیاری داشت و همگی سعی می کردند مدت بیشتری نظارگ این قمر زیبا باشند. دره ها، کوه ها و عوارض سطحی ماه برای افرادی که اولین بار آن را پشت تلسکوپ می دیدند بسیار جذاب به نظر می رسید. سرانجام سیاره مشتری، به عنوان آخرین جسم آسمانی در میدان دید تلسکوپ ها قرار گرفت. قرص زیبای مشتری، به همراه قمر های گالیله ای اش منظره ای به یاد ماندنی را برای حاضران به یادگار گذاشت. کمربند سطح این سیاره و بزرگترین قمر منظومه شمسی گانیمد به وضح مشخص بود.

 

 ۸۵-۵-۱-۲.jpg

 ۸۵-۵-۱-۳.jpg

 

اما نکته ی قابل توجه، استقبال پر شور مردم اهواز از این برنامه بود که باعث شد تا مدت زمان آن از یک ساعت، به یک و نیم ساعت افزایش یابد. در حالی که حضور نیمی از این جمعیت نیز برای برگزار کنندگان قابل پیش بینی نبود. آسمان شب، طبیعت فراموش شده ای است که مشاهده ی زیبایی های آن برای همگان لذت بخش است. این مساله می تواند انگیزه ای باشد برای برگزاری هر چه بیشتر این گونه برنامه ها توسط انجمن ستاره شناسی اهواز…

افراد مسئول در این برنامه رصدی : خسرو جعفری زاده، مهیار جودکی، مجید حاجی پور