پنج شنبه ۲۱تیر۱۳۸۶،بار دیگر دبیرستان امیرکبیر روستای چنبره واقع در ۵ کیلومتری سردشت دزفول،میزبان رصدگران اهوازی بود. دراین رصد که به سرپرستی آقای خسرو جعفری زاده صورت گرفت، ۱۸ نفر از اعضای انجمن ستاره شناسی اهواز حضور داشتند. رصدگران ساعت ۱۴:۳۰ اهواز را به مقصد روستای چنبره ترک کردند و تجهیزات رصد در این برنامه عبارت بود از: یک دستگاه تلسکوپ ۸ اینچی، یک دستگاه تلسکوپ ۶ اینچی، یک دستگاه تلسکوپ ۵ اینچی و دوربین دو چشمی .

در میان راه نیز یکی دیگر از رصدگران که از اعضای فعال در شهر فت تپه هستند به رصدگران ملحق شدند.ساعت ۱۸ به محل رصد رسیدند و بعد از استراحتی کوتاه شروع به پیاده کردن وسایل و انتقال آنها به پشت بام دبیرستان کردند. با غروب خورشید وتاریک شدن هوا، رصدگران دست به کار شدند. ابتدا دو سیاره ی باشکوه زحل و ناهید نشانه رفتند، چون این دو سیاره اندکی بعد از غروب خورشد ،غروب می کردند. هلال زیبای سیاره ناهید و حلقه های زحل به آسانی از درون تلسکوپ ها قابل رویت بودند. بعد از رصد این سیارات و سیاره غول پیکر مشتری و قمرهای گالیله ای آن، رصدگران به گروه های چند نفری تقسیم شدند و هر کدام به رصد گوشه ای از آسمان پرداختند. آقای جعفری زاده نیز به افراد تازه کار صورت های فلکی را آموزش می داد و به کار دیگران نظارت می کرد.

 

گشت رصدی انجمن در تیرماه ۱۳۸۶

حدود ساعت ۲۱ آقای جعفری زاده تلسکوپ ۸ اینچی را روی دنباله دار”C/۲۰۰۶ VZ۱۳ LINEAR” که آن شب ها به اوج درخشش خود رسیده بود، تنظیم کرد و تمامی رصدگران آن را مشاهده کردند. رصد تا قبل از روشن شدن هوا ادامه داشت و حدود ساعت ۴:۴۵ با روشن شدن هوا به پایان رسید؛ البته قبل از آن آسمان میزبان هلال صبگاهی یگانه قمرزمین شد که به رصد آن نیز پرداختند.. این رصد نیز در با بازگشت اعضای انجمن به اهواز پایان یافت.

گشت رصدی انجمن در تیرماه ۱۳۸۶

عکس ها از مجید حاجی پور