گروه رویت هلال انجمن ستاره شناسی اهواز از طرف دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان خوزستان به منظور رویت هلال ماه شوال ۱۴۲۸ درنظر گرفته شد. در همین راستا این انجمن با برگزاری جلسه ( مکان یابی و ابزار و تعیین افراد ) و سمینار چگونگی رویت هلال سعی در آشنا نمودن اعضا و افراد علاقه مند به رویت هلال را در برنامه کاری خود قرار داد. تصمیم اولیه انجمن برای مکان رصد در ارتفاعات شمال شرقی استان خوزستان در محلی به نام امام زاده عبد… در ارتفاع ۲۳۰۰ متری تعیین شد، که به دلیل نبود امکانات مناسب این مکان رصدی کنار گذاشته شد. به همین دلیل با همکاری فرهنگسرای خانه جوان اهواز ( مکان رصد و ابزارهای رصدی )، مکان رویت هلال ماه شوال ۱۴۲۸ در محدوده غرب اهواز تعیین گردید.

ابزارهای رصدی در این برنامه تلسکوپ ۱۰ اینچی بازتابی با پایه EQ۶، دوربین دوچشمی ۱۵X۷۰، تلسکوپ ۸۰ میلیمتری William Optic و تلسکوپ دابسونی ۱۰ اینچی بود. اعضای انتخابی در این برنامه خسرو جعفری زاده ( سرگروه )، مجید حاجی پور، محمود میاحیون، حمیدرضا خلیل، مهدی جمشیدی پور، پویا یاسین زاده و احسان سنجری .

هلال شوال ۱۴۲۸ - انجمن ستاره شناسی اهواز

 

تلسکوپ باتابی با پایه قطبی نیازمند تنظیم پایه و قطبی کردن از یک شب قبل داشت. شروع کار از ساعت ۱۹ روز پنجشنبه ۱۹ مهرماه ۱۳۸۶ بود که تمامی وسایل به بالای پشت بام فرهنگسرا انتقال داده شد. تلسکوپ ۱۰ اینچی را پس از ۲ ساعت و با چندین بار امتحان بر روی اجرام مختلف توانستیم قطبی کنیم. برای بهتر انجام شدن رصد ها LapTop را به تلسکوپ وصل کردیم.

دقت کار پایه برای یافتن اجرام آسمانی در شب با کمی خطا همراه بود که با تنظیم کردن درست آن درصد خطا را به حداقل رساندیم. اجرامی مانند M۱۵ و M۳۴ و M۱۰۳ و … و برای اطمینان سیاره های اورانوس، نپتون و مریخ را به وسیله تلسکوپ و نرم افزار یافتیم و از دقت تلسکوپ اطمینان حاصل کردیم. به دلیل اینکه در این گونه تلسکوپ ها از باطری قابل شارژ استفاده می شود، باطری ها را از تلسکوپ جدا و شارژ مجدد نمودیم.

قبل از طلوع خورشید بار دیگر تلسکوپ تنظیم و مطمئن شدیم که خطایی نداردو برای کاهش مصرف باطری تلسکوپ را در حالت پارک قرار دادیم. باور نمی کردیم روزی که باید هلال در روز را کار کنیم رطوبت هوای صبح اهواز به ۷۰ درصد برسد و این شروع بدی برای ما بود. ساعت ۹ صبح کار با تلسکوپ را با یافتن سیاره زهره و شکار هلال آغاز شد. پس از آن خورشید را به وسیله نرم افزار رصد کردیم. برای شکارهلال ساعت ۱۱ را زمان مناسبتری دیدم. در این زمان دمای هوای اهواز ۳۶ درجه و رطوبت ۵۰ درصد بود و می دانستیم که هلالی نخواهیم دید. با بالاتر آمدن خورشید رطوبت هوا کمتر و وضعیت رصدی آن بهتر می شد.
ساعت ۱۴ بار دیگر به سراغ تلسکوپ رفتیم. اول سیاره زهره و بعد خورشید و پس از آن به دنبال هلال گشتیم. به دلیل یک اشتباه تلسکوپ در حالت قفل قرار گرفت و مجبور به خاموش و روشن نمودن تلسکوپ شدیم. لحظه کاملا سخت و تأسف باری بود، این بار قطبی کردن در روز!!!!!! تصمیم گرفتیم که تلسکوپ ۸ اینچی و ۸۰ میلیمتری WilliamOptic را بر روی پایه سوار کنیم تا کار را بوسیله دو ابزار رصدی ادامه دهیم. پس از یک ساعت بار دیگر تلسموپ قطبی و خطای آن گرفته شد که توانستیم سیاره زهره و خورشید را به وسیله نرم افزار دقیقاً در وسط چشمی تلسکوپ قرار دهیم.

 

هلال شوال ۱۴۲۸ - انجمن ستاره شناسی اهواز

 

هلال شوال ۱۴۲۸ - انجمن ستاره شناسی اهواز

 

هلال شوال ۱۴۲۸ - انجمن ستاره شناسی اهواز

 

هلال شوال ۱۴۲۸ - انجمن ستاره شناسی اهواز

در ساعت ۱۵ آقای یاسین زاده اعلام کردند که چیزی در تلسکوپ ۸۰ میلیمتری به شکل هلال دیده میشود، من نیز نگاهی انداختم و تصویری به صورت محو دیده می شد، آقای حاجی پور و میاحیون نیز همان شکل را می دیدند. اما برای ما قابل قبول نبود که هلال است. در ساعت ۱۶:۲۰ دقیقه برای امتحان کردن دقت تلسکوپ سیاره مشتری را بوسیله تلسکوپ ۸ اینچی و ۸۰ میلیمتری رصد کردیم و بازهم به دنبال هلال گشتیم که تا لحظه غروب خورشید هیچ چیزی دیده نشد. خورشید در ساعت ۱۷ و ۳۴ دقیقه به افق اهواز غروب کرد.

هلال شوال ۱۴۲۸ - انجمن ستاره شناسی اهواز

 

هلال شوال ۱۴۲۸ - انجمن ستاره شناسی اهواز

مقدار غبار در افق در حدود ۲ درجه بود که بسیار نا امید کننده بود. در ساعت ۱۷۴۵ دقیقه آقای میاحیون کار خود را با دوربین ۱۵X۷۰ دوباره آغاز کردند. دیگر اعضای گروه نیز به دنبال هلال می گشتند. آقای میاحیون به روش جاروب آسمان شروع به رصد کرد و در ساعت ۱۷ و ۵۲ دقیقه اولین بار اعلام رویت نمودند.. من نیز به سمت ایشان رفتم و گفتم که از پشت دوربین کنار بروند و چند لحظه چشم خود را ببندند. در همان لحظه از درون دوربین نگاهی به مکان مورد نظر انداختم. اما شکل محوی می دیدم. دیلیل این موضوع اختلاف در وضعیت چشم من و آقای میاحیون بود. بار دیگر ایشان به درون چشمی دوربین دوچشمی نگاهی انداختن و گفتند که هلال را از ساعت ۲:۳۰ الی ۵:۳۰ و به رنگ نارنجی پر رنگ مشاهده می کنند. بار دیگر آقای میاحیون را از چشمی دور کردم و خواستم که با آرامش بیشتری رصد هلال را ادامه دهند. این کار ۳ بار انجام گرفت و بار آخر گفتند که هلال در حال فرو رفتن به درون غبار است. و در ساعت ۱۷:۵۴ دقیقه آخرین اعلام رویت و محو شدن هلال را دادند. تعدادی عکس از مکان هلال گرفته شده که باید برسی گردد و در سریعترین زمان ممکن در وب سایت قرار خواهد گرفت.

هلال شوال ۱۴۲۸ - انجمن ستاره شناسی اهواز

با توجه به رویت جناب آقای میاحیون و تأیید آن هلال ماه شوال ۱۴۲۸ به وسیله دوربین دوچشمی ۱۵X۷۰ برای مدت ۲ دقیقه و در شهر اهواز رویت شد.

در پایان از مدیریت محترم فرهنگسرای خانه جوان اهواز و تمامی عزیزانی که ما را یاری نمودند کمال تشکر را داریم.

هلال شوال ۱۴۲۸ - انجمن ستاره شناسی اهواز