جلسه ی برنامه ریزی برای رصد هلال ماه رمضان ۱۴۲۸ دو هفته قبل برگزار، و در آن مقرر شد که ابزار و امکانات مورد نیاز برای رویت این هلال تأمین گردد. آخرین جلسه یک روز قبل از حرکت ( سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ ) به ریاست جناب آقای محمد زاده، و با حضور جمعی از فرماندهان سپاه و ارتش برگزار شد. روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه ساعت ۱۲ گروه شماره ۱ستاد استان خوزستان به ارتفاعات اطراف شهر هفتکل اعزام گردید.

گروه شماره ۱ ) خسرو جعفری زاده، حمیدرضا خلیلی، سروان رضایی ( ارتش - لشکر ۹۲ زرهی اهواز )، مهدی جمشیدی پور، میلاد جبوری عباسی، حسین قجری - ابزار رصدی این گروه : تلسکوپ ۸ اینچی دابسونی، ۶ اینچی نیوتونی، ۸ سانتی متری شکستی، ۲۰X۱۲۰،

گروه شماره ۲ ) احسان سنجری، رضا جعفری زاده، مجید حاجی پور، محمود میاحیون، آرش شینی، سید جلال جزایری - ابزار این گروه : تلسکوپ ۴ و ۶ اینچی، دوربین دوچشمی ۱۵X۷۰

گروه شماره یک به سرگروهی خسرو جعفری زاده در ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه ۱۳۸۶ با یک دستگاه تویوتا هایلوکس و دو دستگاه تویوتا لندکروز حرکت خود را به سوی ارتفاعات اطراف شهر هفتکل آغاز کرد. هوای خوزستان مثل همیشه گرم بود. مسیر تعیین شده، گذر از شهرهای هفتکل و صیدون، و مکان مورد نظر، نرسیده به زیارت گاه امام زاده عبدالله (ع)، در ارتفاع ۲۳۰۰ متری بود. در بدو ورود به شهر صیدون، روحانی منطقه، جناب آقای غروی اعضای گروه را مورد اسثقبال قرار دادند. ایشان هم به همراه یکی از فرماندهان سپاه پس از مدتی به گروه ما پیوستند. در طول مسیر تفاوت دما و پوشش گیاهی منطقه بسیار مشهود بود. دمای هوا در اهواز ۵۰ درجه، و در این منطقه ۲۲ درجه بود. جهت وزش باد از غرب به شرق بود و دمای هوا رفته رفته کمتر می شد.

منظره ای از جاده

شهر صیدون در زیرپای ما

طبیعت زیبا و درختان گردو و بلوط در منطقه کوهستانی

پس از رسیدن به منطقه ی مورد نظر با روشن کردن GPS ها مکان رصد را به طور دقیق تعیین کردیم. در این منطقه رشته کوه هایی با ارتفاع ۳۶۰۰ متر وجود دارد که برنامه ی ما، رویت هلال های بحرانی ماه در این منطقه خواهد بود. مکان رصد ما در عرض جغرافیایی ۳۱ درجه و ۲۲ دقیقه و ۲۷.۲ ثانیه شمالی و طول جغرافیایی ۵۰ درجه و ۱۰ دقیقه و ۱۵.۶ ثانیه شرقی و ارتفاع ۲۳۰۰ متر قرار داشت. در این منطقه غبار هوا، دود ناشی از چاه های نفت و رطوبت دریا زیر پای ما قرار داشت. درحالی که در شهر اهواز، غبار تا ارتفاع ۱۰ درجه ای افق را می پوشاند در این منطقه از افق ۰ درجه فقط ۱.۵ درجه غبار غلیظ وجود داشت که این موضوع درعکس ها نیز بسیار مشهود است.

رصدگران در حال آماده نمودن ابزار رصدی

رصد هلال برای گروه از ۲ ساعت قبل از غروب خورشید آغاز شد. در ابتدا خسرو جعفری زاده سیاره مشتری را با دوربین ۲۰X۱۲۰ مشاهده کرد و این خود راهنمایی مناسب برای تنظیم فکوس چشمی ها بود. با تلسکوپ ۸ اینچی و ۸ ساتی متری نیز سیاره مشتری رصد شد و تنظیمات مورد نیاز صورت گرفت. جدایی زاویه ای ماه و خورشید در ساعت ۱۷ در حدود ۱۱.۸ درجه بود و با این مبنا، رصد منطقه مورد نظر شروع شد. خورشید رفته رفته به افق نزدیکتر می شد و ما سعی می کردیم دقت خود را بیشتر کنیم. خورشید در ساعت ۱۸ و ۲۰ دقیقه وارد غبار غلیظ شد و صحنه ای بیاد ماندنی را بر جای گذاشت که عکس هایی از آن را مشاهده می نمایید. در ساعت ۱۸ و ۲۵ دقیقه و ۵۰ ثانیه خورشید به طور کامل به درون غبار فرو رفت و در این لحظه ما افقی در حدود ۲- درجه داشتیم. با احتساب این موضوع، غبار بالای افق ۰ درجه ی ما ۱.۵ درجه تخمین زده شد. افراد گروه تمام تلاش خود را برای یافتن هلال به کار بستند، اما این اقدامات به سرانجام نرسید. پس از آن نیز همه ی تلاش ما برای رویت هلال در روز بود که متأسفانه این موضوع نیز عملی نشد.

تصویری از افق ( غبار خوزستان در زیر افق ۰ درجه )

خورشید در حال فرو رفتن به غبار و دود

 

گروه اعضای از طرف ارتش ( لشکر ۹۲ زرهی )

سیاره مشتری از پشت تلسکوپ ۸ اینچی

تمامی مراحل رصد این هلال از طریق تلفن همراه به ستاد استلال گزارش می شد. دیگر گروه های مستقر در استان نیز موفق به رویت این هلال نشدند. با تاریک شدن هوا تصمیم گرفتیم که در منطقه بمانیم. سانجام نیز صبح روز پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۶حرکت خود را به سوی اهواز آغاز کردیم . در بین راه نیز با مشکل کمبود بنزین مواجه شدیم که البته این مشکل، با همکاری فرماندار محترم شهر باغملک برطرف شد. از سرکار خانم ها مهیار جودکی و سمیرا نوروزیان بدلیل دراختیار قرار دادن تجهیزات رصدی، کمال تشکر را داریم.

تصویری از سیاره زهره در ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۶

ویراستار خبر : حمیدرضا خلیلی