هلال های ماه رمضان و شوال هرساله هیاهویی در بین مردمان بوجود می آورد. با این وجود گروه های مختلف رصد کننده هلال ماه به بخشهای مختلف ایران اعزام می شوند که هلال را رصد کند

هلال ماه مبارک رمضان ۱۴۲۷ در ایران از وضعیت بحرانی برای رصد برخوردار بود. این هلال در قسمتهای جنوبی ایران فقط با ابزار قوی قابل رویت بود. بر این اساس انجمن ستاره شناسی اهواز با اعزام دو گروه که گروه اول ۲ نفر  و گروه دوم ۴ نفر از رصدگران با تجربه در زمینه رویت هلال های جوان به قسمتهای شمال شرقی اهواز و غرب اهواز اعزام شدند.

گروه اول : خسرو جعفری زاده و مهدی جمشیدی پور در ظهر روز اول مهرماه ۱۳۸۵ اهواز را با یک دستگاه سمند به سمت امام زاده عبدالله (ع) از توابع شهر صیدون ترک گفتند. این مکان در ارتفاع ۲۸۰۰ متری از سطح دریا و طول جغرافیایی ۵۰ درجه و ۱۰ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۱ درجه و ۲۵  دقیقه شمالی قرار دارد. در این رصدگاه تمامی غبارهای استان خوزستان که ناشی از غبار محلی به همراه دود غلیظ چاه نفت می باشد در زیر افق قرار داشتند و بر طبق محاسبات افق منفی در حدود ۱ الی ۱.۵ درجه در اختیار ما قرار می داد.

تجهیزات گروه اعزامی یک دستگاه ۱۵X۷۰   و تلسکوپ ۸ اینچی دابسونی با بزرگنمایی ۳۰  برابر بود. این انجمن سعی در هماهنگی با دفتر محترم امام جمعه اهواز را داشت که بتواند از دوربینهیا ۴۰X۱۵۰ و یا ۲۰X۱۲۰  سپاه بهره ببرد که این امر میسر نشد، حتی وسیله حمل و نقل نیز تهیه نشد!!! البته با هماهنگی با جناب آقای زاکری قرار بر این شد که ماشین کرایه شود.

بعد از رسیدن به محل مورد نظر که از قبل تعیین شده بود، ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه تلسکوپ و دوربین دوچشمی در نظر برپا شدند. اولین کار رصد غروب خورشید بود که محل رصدگاه خورشید در ساعت ۱۸ و ۶ دقیقه به زیر غبار فرو رفت. در ساعت ۱۸ و ۱۲ دقیقه مشتری اولین سیاره برای تنظیم دقیق چشمی تلسکوپهای ما بود و سپس به سراغ محل احتمالی رصد هلال ماه رفتیم.

هلال رمضان ۱۴۲۷ در ۶ الی ۸ درجه ای غرب خورشید قرار داشت و تمامی این منطقه لحظه به لحظه بوسیله دو ابزار رصد می شد. در ساعت ۱۸ و ۲۷ دقیقه اول بار خسرو جعفری زاده هلال را برای مدت کوتاهی مشاهده کرد که برای درک بهتر و رویت بهتر آن برای  چند لحظه چشم خود را بست و بالاخره در ساعت ۱۸ و ۲۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه ایشان هلال را برای مدت ۱۰ ثانیه قبل از فرو رفتن به درون غبار غلیظ افق مشاهده کردند. این هلال دارای ساعت ۲:۳۰ الی ۵:۳۰ بود. پس از رویت هلال با جناب آقای میرسعید تماس گرفته شد و اطلاعات در اختیار ایشان قرار گرفت.

گروه دوم که آقایان : حمیدرضا خلیلی، احسان سنجری، رضا جعفری زاده، مهدی فخری  به غرب اهواز و کیلومتر ۴۵ جاده خرمشهر اعزام شدند که بدلیل وجود غبار و دود بسیار غلیظ از رصد این هلال باز ماندند.