انجمن ستاره شناسی اهواز یکی از گروه های فعال در زمینه گسترش رصد در بین ستاره شناسان است. برای آشنایی بیشتر اعضای انجمن سومین گشت رصدی این انجمن در تارخهای ۲ و ۳ شهریور ۱۳۸۵ برگزار شد.

تعداد ۱۶ نفر از اعضای انجمن ساعت ۱۵ اهواز را به مقصد سردشت ( دزفول ) ترک کردند. دمای هوا در این روز ۴۷ درجه بود که البته برای مردم اهواز دمای عادی است. ساعت ۱۹ به سردشت و مدرسه امیرکبیر رسیدیم که مکان رصد ما برای این شب زیبای رصدی بود.

 

 

ابزرا رصدی این گشت بهتر از قبل بود، تلسکوپ ۸ اینچی دابسونی،  ۵ اینچی تال، دوچشمی ۲۰X۸۰، تک چشمی ابزار رصدی گروه بود که کار با تلسکوپ ۸ اینچی دابسونی تجربه جالبی برای اعضای گروه بود. اولین اجرامی که رصد شدند M۵۱، M۴، M۸ بودند. بازوهای کشهکشان M۵۱ از درون چشمی تلسکوپ ۸ اینجی به آسانی قابل رویت بودند. سحابی زیبای حلقه و دمبل نیز قابل تفکیک و حتی رنگ آنها قابل تشخیص بود. تمامی افراد شرکت کننده در این گشت به رصد این اجرام پرداختند که زیبایی وصف ناشدنی داشت. در ادامه برنامه آقای خسرو جعفری زاده مدیر انجمن و مسئول گشت رصدی، به آموزش صورتهای فلکی دورقطبی و آسمان زمستانی پرداختند. ایشان به دیگر اعضا رصد اجرام اعماق آسمان  سیارات را آموزش می دادند.

 

 

بعضی از افراد به رصد صورتهای فلکی و برخی دیگر به شمارش تعداد شهابها می پرداختند. در این میان یکی از دوستارن و رصدگران خوب خوزستانی آقای میرطاووسی ممهمان ما بودند که از تسلط خوبی در رصد با دوربین دوچشمی ۲۰X۸۰ برخوردار بودند.

این گشت رصد با طلوع ستاره زیبای شباهنگ و طلوع خورشید پایان یافت و شبی دیگر برای ستاره شناسان اهوازی به پابان رسد.

 

لیست اجرام اعماق ستاره ای رصد شده

 

M۵۷

M۸۰

M۱۱۰

M۵۱

M۲۲

M۲۸

M۳۴

M۲۹

M۲۷

M۱۳

M۹۲

M۱۸

M۱۷

M۱۰۳

NGC۲۵۳

NGC۲۸۷

M۷۷

M۷۴

M۴۲

M۴۴

M۳۱

M۱۱۰

M۳۲

M۳۳

NGC۸۹۱

H&X

M۱۵

M۳۰

در ضمن سیاره مشتری، دو نوار نارنجی و قمرهای گالیه ای این سیاره غول پیکر رصد شدند

لیست افراد شرکت کننده در این رصد

خسرو جعفری زاده

میلاد جبوری عباسی

زهرا جولا

آتنا بیژن زاده

مهیار جودکی

شیوا ساسان

حمیدرضا خلیلی

امین چشمه

سیدکمال الدین میرطاووسی

محمد گنج

محمدرضا محمدی

فروغ دزفولی

نسترن سهرابی

طیبه دادفر

نغمه سیاف دزفولی

فاطمه دریاکش