علاقمندان ستاره شناسی در سرتاسر دنیا  روز چهار شنبه 17 خرداد به رصد یکی از پدیده های نادر آسمانی پرداختند که تا 105 سال دیگر رخ نخواهد داد . در این روز سیاره ناهید ( زهره ) مانند یک لکه سیاه گرد از پیش روی خورشید تابان گذر کرد  و این هفتمین گذر قابل مشاهده از زمان رصد این پدیده توسط ابوعلی سینا در 24  مه 1032 میلادی  است.
انجمن ستاره شناسی اهواز (Ahvaz Astronomy Council ) نیز همراه با گروههای ستاره شناسی در سراسر جهان برنامه ویژه‌ای برای رصد و درج این پدیده در نظر گرفت. مکان رصد گذر سیاره ناهید ( زهره )، بام ساختمان رامین ـ اهواز بود که مکان فعلی انجمن ستاره شناسی اهواز است. در این برنامه 25 نفر شرکت داشتند که همگی از اعضای قدیمی و جدید انجمن بودند. اعضای انجمن ساعت 8 در مکان مورد نظر گردهم آمدند و پس از برپایی تلسکوپ‌ها و ابزارهای عکاسی برای پخش مستقیم این رویداد توسط سایت آسمان شب ایران ، کار خود را آغار کردند.
 
 
 
با وجود گرمای شدید شهر اهواز ( دمای بالای 40 درجه ) و غیر قابل تحمل شدن آن در هر لحظه از بالاتر آمدن خورشید، اعضای انجمن با اشتیاقی باور نکردنی به رصد پرداختند و سعی در ثبت لحظه لحظه آن برای خود و آیندگان نمودند. در این بین آقای خسرو جعفری زاده از گذر سیاره ناهید ( زهره ) عکاسی می کردند و بلافاصله عکس ها را در سایت آسمان شب ایران برای دیدن افراد علاقه مند در فضای مجازی قرار میدادند.
 
لحظه ترک سیاره زهره از خورشید تابان
 
و سرانجام حسن ختام این برنامه عکسی یادگاری از رصد کنندگان و اعضای انجمن بود که دیدنش خاطره ای شیرین را یادها زنده می کند. در پایان از جناب آقای جعفری زاده دبیر انجمن که با همکاری و همراهی و تلاش بی دریغشان که شرایطی را برای هرچه بهتر برگزار شدن  این برنامه فراهم کردن کمال سپاس و قدردانی را داریم.
 در آینده ای نزدیک محاسبه های انجام شده مربوط به گذر سیاره ناهید ( زهره ) به اطلاع خواهد رسید.
 
 
 
 اعضای انجمن ستاره شناسی اهواز
خسرو جعفری زاده، پویا یاسین زاده، زهرا حافظی، الهه پاک فطرت، خانم جهانپری، آتنا کشاورز، آقای آشوری، مجتبی آشوری، خانم قارون پور و قربانی، میلاد جبوری عباسی، میثم تقی زاده، و تعدادی از افراد علاقه مند که از پیش ثبت نام کرده بودند.
 
نویسنده : زهرا حافظی ( عضو فعال انجمن ستاره شناسی اهواز )